۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۸

در اواسط دهه ۹۰ میلادی و پس از فروپاشی نظام آپارتاید ، دولت جدید آفریقای جنوبی با توجه به مشکلات مربوط به امور زائران تصمیم گرفت سازمانی را جهت مدیریت و رسیدگی امور حج و عمره تأسیس کند و در پی آن شورای حج و عمره آفریقای جنوبی (SAHUC) در سال ۱۹۹۵ تشکیل شد.

در اواسط دهه ۹۰ میلادی و پس از فروپاشی نظام آپارتاید ، دولت جدید آفریقای جنوبی با توجه به مشکلات مربوط به امور زائران و بررسی های انجام شده تصمیم گرفت سازمانی را جهت مدیریت و رسیدگی امور حج و عمره تأسیس کند و در پی آن شورای حج و عمره آفریقای جنوبی (SAHUC) در سال ۱۹۹۵ طبق موافقت نامه ای  بین وزارت امور خارجه آفریقای جنوبی و وزارت حج عربستان سعودی تشکیل شد. هدف از شکل گیری این شورا رسیدگی به مسائل روزافزون زائرین، نظارت بر خدمات موسسات، گروه های مختلف و فعالیت هایی بود که توسط رقبا و رهبران گروه های اسلامی ارائه می شد.

اعضای موسس SAHUC از سوی وزارت امور خارجه جهت تشکیل سازمان دعوت شدند و احزاب سیاسی آن زمان به عنوان پایه ، اعضای اصلی شورای حج و عمره را بنا نهادند.

SAHUC  پس از گذشت سال ها با ۲۹ عضو (سازمان) از گروه های مختلف مدنی مشغول به کار است. شورای حج و عمره آفریقای جنوبی یک انجمن داوطلبانه و غیرانتفاعی است که به منظور ترویج حج و عمره و نظارت بر رفاه و منافع زائران آفریقای جنوبی تشکیل شده است. این شورا بر اساس سیاست های اعلامی خود وظیفه پشتیبانی، هماهنگی، ارائه کمک های لجستیکی و تنظیم امور مربوط به حج و عمره زائران آفریقای جنوبی را در دستور کار دارد و در تلاش است با ایجاد محیطی مناسب در جهت پاسخگویی و رفع نیاز زائران انجام وظیفه نماید و برای شهروندان آفریقای جنوبی احساس اطمینان از دسترسی صحیح و حقوق برابر در موضوع بهره مندی از موسم حج را فراهم کند.

چشم انداز SAHUC :

سیاست و چشم انداز شورای حج و عمره تعهد نسبت به جامعه مسلمان آفریقای جنوبی به صورت کلی و به طور خاص برای زائران، آگاهی بخشیدن و آشنا نمودن با روح معنوی حج و درک کامل آن مطابق آیات قرآن کریم و روش پیامبر اکرم(ص) می باشد. نشان دادن حج به عنوان یکی از ستون های اساسی اسلام که در عمل اصول وحدت الهی، وحدت و برابری بشری را نشان می دهد. تأیید حج و آیین های آن به عنوان ایده ای که در محیط جامعه انسانی افراد بدون تبعیض نژادی، رنگ و یا طبقه باید فرصت های برابر در زندگی را داشته باشد .

اهداف SAHUC :

· ترویج حج و عمره وعملکرد آن بر اساس ارزش ها،اصول و رویه های مندرج در اسلام

· تسلط مسلمانان سرتاسر آفریقای جنوبی بر تمام جنبه های مربوط به حج و عمره

· ارتقاء و نظارت بر انجام صحیح و سلامت سفر زائران آفریقای جنوبی به شهرهای مقدس مکه مکرمه و مدینه منوره

· ایجاد ارتباط داخلی و بین المللی بین افراد در جهت دستیابی به اهداف SAHUC با توجه  به اصول و قواعد اهل سنت و جماعت

· ارتباط با مقامات عربستان سعودی و ادارات دولتی مربوط به امور حج و عمره به عنوان نماینده تمامی زائران آفریقای جنوبی

· ایجاد ارتباط با نمایندگی ها، نهادها و افرادی که در جنبه های مختلف مربوط به حج و عمره مشغول به کار هستند

· ارتباط و همکاری با دیگرنهادهای بین المللی حج و عمره

· انجام اقدامات موثر در توسعه و پیاده سازی سیاست ها و اهداف در جهت همکاری با شهروندان آفریقای جنوبی و حل مشکلات داخلی و خارجی آنان در هنگام سفر مقدس حج و عمره

ساختار SAHUC :

ساختار فعلی SAHUC  متشکل از اعضای سازمان های ملی می باشد. ۲۹ نماینده از سازمان های ملی کشور تحت عنوان شورای عمومی ملی National General Council (NGC) و هر نماینده با دو عضو در شورا فعالیت میکنند. مسئولیت NGC شامل تشکیل شورایSAHUC؛ تعیین دامنه عملکرد هیئت مدیره SAHUC؛ اصلاح قانون اساسی SAHUC؛ انتصاب حسابرسان SAHUC؛ تصویب صورتهای سالانه مالی SAHUC؛ انتخاب حامیان اداری هیئت مدیره SAHUC؛ تعیین چارچوب و نظارت بر SAHUC؛ تصویب معیارهای عضویت در سازمان و افرادی که درخواست عضویت یا مشارکت در SAHUC را دارند؛ تعیین و بازبینی هر هزینه ای که توسط SAHUC پرداخت می شود.

فهرست اعضا (سازمان­های) عضو شورای عمومی ملی:

۱. Africa Muslims Agency

۲. Al Ansaar Foundation

۳. Al Ansaar Radio

۴. Avitrec

۵. Awqaf South Africa

۶. Central Islamic Trust

۷. Crescent of Hope SA

۸. Darul Ihsan Islamic Services

۹. Islamic Business Chamber

۱۰. Islamic Council of South Africa

۱۱. Islamic Dawah Movement

۱۲. Islamic Forum

۱۳. Islamic Foundation of SA

۱۴. Islamic Relief Fund

۱۵. Islamic Research Centre

۱۶. Islamic Society Centre

۱۷. Jamiatul Ulama KZN

۱۸. Jamiatul Ulama South Africa

۱۹. Lenasia South Muslim Association

۲۰. Majlisus Shura Al Islami

۲۱. Muslim Assembly

۲۲. Muslim Judicial Council SA

۲۳. Muslim Youth Movement

۲۴. RAUF

۲۵. SAMTA – South African Muslim Travel Association

۲۶. SATHUOA – South African Travel Hajj & Umrah Operators Association

۲۷. Sunni Jamiatul Ulama

۲۸. Sunni Ulama Council

۲۹. UUCSA – United Ulama Council of South Africa

هیئت مدیره SAHUC:

وظیفه هیئت مدیره SAHUC ، انتخاب و تشکیل کمیته هایی از اعضای شورای ملی یا هر شخص دیگری (که ممکن است عضو هیچ یک از سازمان های مذکور نباشد) و تعیین وظایف و نظارت بر کار آنها در جهت کمک به شورا می باشد.

ترکیب و اعضای هئیت مدیره SAHUC عبارتند از:

رئیس: مولانا محمد واید (Moulana Muhammad Vaid)

معاون اول رئیس: شاهین اسوپ (Shaheen Essop) ،

معاون دوم رئیس: حافظ اسماعیل خلودیا (Hafiz Ismail Kholvadia)،

 دبیر کل :حافظ معاذ کاسو (Hafiz Moaaz Casoo)،

معاون دبیر کل :حافظ حسن چونارا (Hafiz Hassan Choonara)،

خزانه دار: آصف اسوپ - (Asif Essop)،

معاون خزانه دار :حافظ محمد مایت - (Hafiz Muhammad Maiter )،

 شیخ آدم مکشو (Sheikh Adam Macheso)،

شیخ ریاض فدار (Sheikh Riad Fataar)،

مولانا محمد امیر (Moulana Mohammed Ameer)،

قاری موسی سیدات (Qari Moosa Seedat)،

سیداک استنکمپ (Sedick Steenkamp).

 هیئت SAHUC هر یک از کمیته های زیر و اعضای آن را تعیین می کنند.

کمیته حسابرسی؛ کمیته انضباطی و حقوقی؛ کمیته تنظیم حج و عمره؛ کمیته ماموریت حج و پزشکی؛ کمیته صدور مجوز ملی حج؛ کمیته صدور مجوز اپراتور ملی حج و عمره

روش نام نویسی حج:

متقاضیان برای ثبت نام حج و عمره می توانند از طریق وب سایت و به صورت آنلاین نام نویسی کنند و افرادی که قادر به انجام این روش نیستند با مراجعه به SAHUC و با کمک کارکنان آن دفتر ثبت نام را انجام دهند که آن هم به صورت آنلاین و اینترنتی می باشد و در غیر این صورت امکان پذیر نیست.

برای نام نویسی شرایطی مانند داشتن تابعیت و ملیت آفریقای جنوبی، سن ۱۸ سال و ... لازم است که در سایت مرکز کاملاً توضیح داده شده است. همچنین اسامی موسسه و آژانس های معتبر و مورد قبول شورای حج و عمره به همراه اطلاعات کامل آنها ( نام مسئول، آدرس، ایمیل، شماره تلفن، نوع خدمات و ...) جهت سهولت کار زائرین در سایت SAHUC قابل دسترسی می باشد.

هزینه ثبت نام:

هزینه پذیرش دریافت اعتبار برای حج ۱۴۴۰/۲۰۱۹ برابر R۱ ۵۰۰ است. متقاضی تنها زمانی قادر خواهد بود یک اپراتور معتبر برای حج انتخاب کند که که پرداخت این هزینه در سیستم SAHUC ثبت شده باشد.

وی توضیح داد در چند سال گذشته هزینه پذیرش به طور متوسط در جهت موارد مربوط به حج  م پرداخت شده و معمولا درصد افزایش آن سالانه ۱۰ درصد برآورد شده است. وی تأکید کرد که در دو سال گذشته، مازاد بر هزینه های پول دریافت شده که ایجاد مطمئناً در جای مناسب استفاده می شود و در راستای قانون اساسی به نفع امت است. این پول متعلق به جامعه مسلمان می باشد که برای توسعه حج و آنچه که در اداره امور آن مورد نیاز است مورد استفاده قرار می گیرد.

پول های دریافتی شامل هزینه های مسئولین و تأمین برنامه ها  مانند حمل و نقل، محل اقامت، تهیه دارو، درمانگاه ها و دفع زباله های پزشکی و غیره می باشد. علاوه بر آن کاهش قیمت ارز و نوسانات مربوط به آن نیز مورد توجه است.

 SAHUC اعلام کرد آخرین مهلت پذیرش ۵ مارس ۲۰۱۹ می باشد.

برگزاری مجموعه برنامه های  HAJJ ROADSHOWS

شورای حج و عمره آفریقای جنوبی مجموعه برنامه هایی را با عنوان ارائه مسیر حج (Hajj Roadshow) برای متقاضیان حج و جامعه مسلمان در شهرهای مختلف برگزار می کند. این برنامه ها با هدف آگاهی دادن به حجاج، سخنرانی و مشاوره به زائرین، معرفی آژانس های معتبر مسافرتی، بررسی مقررات جدیدی که توسط وزارت حج عربستان سعودی تعیین شده، پاسخ به سوالات و دیگر موارد مربوط به حج برای جامعه مسلمانان انجام می شود.

حضور نماینده سفارت عربستان در برنامه Hajj Roadshow در ژوهانسبورگ

نماینده سفارت عربستان به دعوت شورای حج و عمره آفریقای جنوبی در برنامه Roadshow شرکت و سخنرانی نمود. علی الشهری، دبیر اول سفارت عربستان سعودی در ابتدای سخنان خود گفت عربستان سعودی آماده میلیون ها زائر برای حج و عمره است و امکانات زیادی را برای رضایت و جلب بیشتر مسلمانان سراسر دنیا جهت انجام مراسم حج و عمره فراهم آمده است. وی ادامه داد ما با توسعه و گسترش فرودگاه دو مسجد مقدس ، ظرفیت پذیرش را افزایش داده ایم و پروژه راه آهن مکه را راه اندازی کرده ایم تا  زائران به راحتی به دو مسجد مقدس دسترسی پیدا کند. وی اعلام کرد عربستان سال گذشته ۳ میلیون زائر داشت که حدود ۳۵۰۰ نفر از کشور آفریقای جنوبی بود.

  

ملاقات رئیس SAHUC با مقامات سعودی در خصوص برنامه های حج ۲۰۱۹

در سالجاری شورای حج و عمره آفریقای جنوبی (Sahuc) به مدت ۱۰ روز از ۴ الی ۱۴ فوریه میهمان مقامات سعودی بودند و مذاکرات گسترده ای را با مقامات حج در عربستان سعودی انجام دادند و در این ملاقات پروتکل های حج ۱۴۴۰/۲۰۱۹ امضا شد.

مولانا محمد واید رئیس شورای حج و عمره آفریقای جنوبی گفت همه نمایندگان بخش های وابسته به حج از جمله شورای عمره و آژانس های مسافرتی از عملکرد سال گذشته مقامات سعودی راضی هستند.

شورای حج و عمره آفریقای جنوبی جلسه ای با اداره نمایندگی در خصوص نهایی کردن هزینه ها برگزار کرد، که طبق گفته رئیس مرکزدر مقایسه با سال گذشته ۴۰٪ افزایش داشته است. او توضیح داد این هزینه ها مشترک خواهد بود که در یک بسته هزینه ای ارائه می شود.

با این وجود، با توجه به تعداد افراد نسبتا زیادی که به عمره می روند نگرانی ها نسبت به حج افزایش می یابد و هزینه های تکراری ۲۰۰۰ ریال عمره را برجسته می کند. رییس شورا اشاره کرد که وزارت حج سعودی این مورد را بررسی خواهد شد.

کد خبر 1155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =